Vil flere måneder med hjemmeskole og avlyst eksamen endre norsk skole for alltid? Det avhenger av hvor dyptgripende endringene har vært disse ukene.
For noen uker siden spurte jeg om de siste ukenes hjemmeskole kommer til å forandre norsk skole for alltid? Det er selvsagt umulig å vite i dag, men vi kan anta at det bl.a. er avhengig av hva slags nytenkning og ny-orientering norske lærere og skoleledere har gått igjennom disse ukene.
Hva jeg mener med det? Jo, jeg tenker på professorene Chris Argyris og Donald Schön og deres teori om enkelt- og dobbeltkretslæring, som du sikkert kjenner til. (Hvis ikke, anbefaler jeg at du leser litt om den). Enkelt forklart sier modellen at når organisasjoner utvikler seg og lærer, så kan dette skje i ulik grad og med ulik dybde.
Enkeltkretslæring er det som vanligvis skjer. Hvis en organisasjon eller virksomhet ikke oppnår de resultatene man ønsker eller er pålagt, så justerer man praksis. Man innfører noen nye arbeidsmåter eller rutiner. Hvis man så oppnår de resultatene man ønsker, fortsetter man selvsagt den nye praksisen, og organisasjonen har lært noe. Man har justert sin praksis, og dette kaller Argyris og Schön for enkeltkretslæring.
Dobbeltkretslæring skjer når man stiller spørsmål ved etablerte sannheter og gjør noe med de grunnleggende forutsetningene, overbevisningene og verdiene. Dette kan skje hvis enkeltkretslæring ikke gir de resultatene man ønsker. I skolen kan det være at man stiller spørsmål ved hvorfor vi driver opplæring, hva elevene skal utvikle og lære på skolen og hvordan vi skal vurdere (og måle) om de utvikler det vi ønsker. Professor Eirik Irgens sier at man må stille spørsmål ved de styrende faktorene. (Du kan lese mer om dette her.)

Henry Ford er blitt sitert på følgende: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Det er uklart om Henry Ford faktisk har sagt dette, men han mente åpenbart at folk flest tenker «innenfor boksen» og ønsker mer av det vi allerede har. Henry Ford tenkte som vi vet utenfor den tradisjonelle «boksen» om at transport foregikk med hest og vogn. (Selv om det tok mange år før bildesignerne sluttet å lage et eget sete til sjåføren der hvor kusken hadde sittet).
De siste ukene har lærere og skoleledere endret sin praksis. Dersom den digitale hjemmeskolen vi nå har opplevd, bare er å sammenligne med «faster horses», altså at undervisningen er den samme som før, men med høyere fart og effektivitet, er det ikke sikkert at norsk skole blir særlig forandret. Da gir digitale muligheter bare enkeltkretslæring. Jeg er redd for at dette er tilfelle. Hvis de endringene lærere og skoleldedere har gjort under hjemmeskolen bare er enkeltkrets-læring, så vil de siste ukenes digitale hjemmeskole trolig ikke sette veldig dype spor.
For noen har hjemmeskole, kommunikasjon via skjerm og avlyst eksamen gjort at de har vært nødt til å tenke nytt. Hvis disse ukene med hjemmeskole har ført til at lærere, skoleledere og politikere har tenkt i «dobbelt-kretser» og har spurt seg hvorfor vi driver skole, hva elevene skal utvikle på skolen og hvordan vi skal vurdere dette, så kan disse ukene sette varige spor i norsk skole.
Den som lever får se
God helg!
Er inne på noe av det du skriver her i en studieoppgave til UiO (Ledelse av læreplansrbeid). Du finner den i min LinkedIn-profil. Veldig tilpasset de akademiske kravene fra UiO, men kanskje likevel av interesse:
https://www.linkedin.com/posts/hilde-grimm-26286a9b_stengte-skoler-p%C3%A5virker-v%C3%A5r-etiske-forpliktelse-ugcPost-6660211457147314176–8Kl
God langhelg!
LikerLiker
Takk for at du delte oppgaven din. Det var interessant lesning. Jeg blir nysgjerrig på hva som er ditt empiriske grunnlag for det du hevder. Det er spennende å høre at dere har drøftet og reflektert omkring læring mer enn noen gang tidligere.
LikerLiker
Makslengde på oppgaven begrenset hvor mye jeg kunne trekke inn av empiri dessverre. Mye handler om innspill ledelsen og Sos-teamet (ledelse, helsesykepleier, sosiallærer og sosionom) har fått av lærere og foresatte. Vi har også hatt en undersøkelse via elevrådet som gir god bekreftelse på at mange har trengt og får med individuell oppfølgning pga konteksten de er i. I tillegg opplever jeg et annet fokus i samtaler med teamledere og enkeltlærere. Metode har f.eks fått større fokus enn vurderingskriterier. Dette var en liten kortversjon… Så må det tilføres at jeg ikke mener fjernundervisning er noe å hige etter. Mange familier strever og grad av hjelp vi kan gi på avstand er begrenset. Vi har en økende gjeng med elever som nå sitter noen timer på skolen, uten at de har fagvansker og bakgrunnen for behovet er like mange som antall elever. Det har også blitt en tydelig påminnelse om at mangfoldet er så mye mer enn det vi vanligvis / tradisjonelt har fokus på.
Håper det gav noe svar? God søndag videre 😉
LikerLiker