Om bloggen

Faceboook 1

Mitt navn er Bjørn Bolstad. I 11 år arbeidet som rektor ved Ringstabekk skole i Bærum, en skole som har ønsket å ligge i forkant av skoleutviklingen i Norge. Nå jobber jeg  som seniorrådgiver ved Universitetet i Oslo i enheten FIKS (Forskning, Innovasjon og Kompetanseutvikling i Skolen) der jeg arbeider mye med innføring av ny læreplan, LK20. På fritiden spiller jeg gitar, bl.a. i fusion-bandet Far Out.

På denne bloggen vil du møte betraktninger jeg gjør meg i mitt arbeid som rektor og seniorrådgiver, både om det å lede en skole og om spørsmål omkring utdanning og læring, både nasjonalt og internasjonalt. Alt jeg skriver her er mine private betraktninger og er ikke å anse som Ringstabekk skoles, Bærum Kommunes eller Universitetet i Oslos offisielle syn.

Du kan lete etter blogginnlegg på fire ulike måter: I venstre kolonne finner du en oversikt over de siste innleggene på bloggen, altså kronologisk presentert. I høyre kolonne finner du stikkord (som bloggen kaller «tags») som ulike innlegg er sortert under. Størrelsen på ordene forteller hvor mange innlegg som er kategorisert under hvert av stikkordene (som en ordsky), Nedenfor stikkordene finner du et rullefelt med kategorier som fungerer på samme måte som stikkordene. Nederst i høyre kolonne finner du en oversikt over de mest leste blogginnleggene.

Du kan forvente en bloggoppdatering hver uke, så abonner gjerne på en RSS-feed.

Happy reading!

Om Ringstabekk skole

Ringstabekk skole har i 40 år forsøkt å ligge i forkant av pedagogisk praksis. Lærerne på skolen arbeider i forpliktende lærerteam  og mye av opplæringen ved skolen skjer gjennom tverrfaglige temaer som lærerne selv planlegger. Vi mener at fagstoffet på denne måten blir relevant for elevene. Vi mener også at vi på denne måten kan trene elevene i fagovergripende kompetanser som samarbeid, kreativitet, problemløsning m.m. og at elevene gjennom vår arbeidsform utvikler evne til refleksjon og syntese.

Vi har i flere år gjort utprøving med bruk av iPad i opplæringen. Fra august 2016 har alle elever og lærere ved skolen hvert sitt læringsbrett (iPad) som brukes på ulike måter i opplæringen.

Ta kontakt dersom du ønsker å besøke skolen eller ønsker å få besøk fra en av skolens ansatte.

Du finner mer informasjon på skolens hjemmeside:

www.ringstabekk.net

Om FIKS/UiO

FIKS er en enhet ved Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig Fakultet (UV). FIKS koordinerer og bidrar til UiOs arbeid innenfor desentralisert kompetanseutvikling for lærere, skoleledere og skoleeiere (dekomp). Enheten bistår kommuner, fylkeskommuner og skoler med skoleutvikling, særlig med innføring av ny læreplan, LK20. FIKS utvikler kunnskap om skole og utdanning som kombinerer forskningsbasert og praksisbasert kunnskap og erfaring. Dette samles på FIKS´ Kunnskapsbase.

Du kan lese mer om FIKS på enhetens nettsider: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/

15 tanker om “Om bloggen”

  1. Hei! Følger bloggen din – og finner mye interessant her, både personlig og til bruk som utg.pkt for refleksjoner i kollegiet.
    Vi er noen som gjerne skulle ha fulgt webinaret i dag kl 14.30, om dybdelæring og tverrfaglighet. Men dessverre fulltegnet.
    Kjører du det flere ganger?

    Liker

  2. Hei. Jeg har nettopp oppdaget bloggen din siden jeg bor i Brasil og har bodd her i mange år. Men jeg synes dette innlegget var veldig interessant, og jeg tror nok jeg må gi det en runde til for å få med meg alt. Men det var noe du ikke snakket om (kanskje du snakker om det andre steder og jeg ikke har kommet til dem enda) og det er det å holde en blyant og skrive. I min tid som lærerstudent hørte vi mye om hvor viktig det var for utviklingen av hjernene hos barna å bruke de riktige blyantene når de var i en viss alder. Også i disse tider som vi har så mye auto-correct, hva gjør man med rettskrivning og grammatikk.
    Takk for bloggen!!!

    Liker

  3. Vil gjerne bidra med å gi elevene mestringskompetanse!
    Kanskje dere har en stilling til meg neste skoleår? Spesped/norsk/sosialpedagogikk/iPad/IKT/lærer.
    Hilsen l1ellen

    Liker

    1. Takk for henvendelsen. Ut fra det jeg vet i dag har vi ingen ledig stilling, men det skjer mye i løpet av et semester. Ledige stillinger utlyses via webcruiter.

      Liker

  4. Jeg oppfatter at det ikke er stort du trenger å beklage etter blogginnlegget ditt 09.09. Derimot oppfatter jeg at de fleste av de som kritiserer, bare understreker at «folk» er blitt altfor hårsåre. Jeg mener du treffer godt. Men som nesten alltid: Den som opplever seg kritisert, går i forsvarsposisjon i stedet for å ta kritikken til seg og endre adferd. Men fortsett! Lykke til!

    Liker

  5. takk for siste nyheter fra utrolige skoleverden i Bærum !
    Vi måtte le høylytt. Du kunne virkelig gir ut meldingene
    som bok. Det ville sikkert bli en stor suksess.
    Hilsen
    Tino

    Liker

  6. Bjørn Bolstad! Takk for oppklarende kronikk i Klassekampen 16. april 2015! Kunne du være så snill å utdype følgende setning/begrep: «Finnene valgte en tilsynsordning som også omfattet…..». Hva slags tilsynsordninger brukes i Finland? vennlig hilsen Liv Claussen, pensjonert lektor/inspektør, Eikeli vgs

    Liker

    1. Jeg gjengir egentlig det Olli Määttä sa og kjenner ikke detaljene i den finske tilsynsordningen. Men Määttä fortalte at det tilsynet som gjøres i Finland, altså den kontrollen myndighetene gjør av skolene, også omfatter praktiske fag. I Norge og de fleste andre land har man tilsyn og kontroll av det myndighetene kaller sentrale fag, altså norsk, matematikk og engelsk som fremmedspråk – og ikke andre fag enn dette. Som kjent fokuserer skoler på det de blir kontrollert på.

      Liker

  7. hei,
    jeg leste med stor interesse din kronikk i dagens Klassekampen – tors 16/4-2015. Et fullstendig underkommunisert tema. Om du får den elektronisk fra avisen vil jeg gjerne bidra til å spre den på sosiale medier. Om du sender meg den.
    Tillater meg også – med tanke på felles høyttenkning – å legge ved en tilsvarende kronikk i Klassekampen 2/3-2015. Den hadde forøvrig den samme illustrasjonen som visst nok ble laget for anledningen.

    http://docs.com/1IXA2

    Siden skrev jeg en oppfølger i Dagsavisen 31/3-2015:

    http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1013/thread310338/?hc_location=ufi#post_310338

    Dette nevnes kun av to grunner: 1) Lærernes integritet er sterkt truet og 2) det samme gjelder barns og ungdoms oppdragelse til fritt og kritisk tenkende samfunnsindivider.
    Trusselene kommer fra politikernes overflatiske tilnærming til feltet undervisning og læring.

    Mvh Dag-Otto Thunold, lærer
    dagthun@online.no

    Liker

      1. Klassekampen sender den originale med illustrasjonen dersom du ber om det. Mange vil nok satt pris på den i tillegg. Om du leger den ut eller sender meg den, kan jeg jo legge ut begge.

        Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Refleksjoner om skole og utdanning