La elevene vurdere lærerens arbeid

Våger lærere å la elevene vurdere lærerens produkter slik lærere vurderer elevenes produkter?

Gjesteblogg:

Denne uka kan jeg presentere et gjesteblogginnlegg av Kristine Østbye, som er lektor ved Gjettum ungdomsskole i Bærum. Kristine fortalte meg at hun noen ganger lar elevene gi vurdering på hennes arbeider. Hun snakket ikke om at elever skal gi karakter eller smilefjes på lærerens undervisning, som noen gjør (ofte kalt undervisningsvurdering). Nei, Kristine snakket om at hun som lærer noen ganger setter seg i den samme situasjonen som alle lærere setter elevene i: at noen skal vurdere det konkrete produktet de har laget.  Kristine underviser i engelsk og lager modelltekster for elevene. Nå tenker du kanskje at det gjør de fleste lærere, de lager en modell som elevene kan bruke som nettopp – modell: en tekst, en løsning på et regnestykke, et kunstprodukt, et musikkstykke, eller noe annet. Mange lærere viser elevene hvordan en utfordring (ofte en avgrenset oppgave i skolesammenheng) kan løses, og lærere forventer (eller håper) at elevene vil prøve å etterligne denne modellen når de selv skal løse oppgaven.

Bilde: PIxabay

Men som lærer kan du gå et skritt lengre. Du kan la elevene gi en vurdering av det produktet du selv har laget. Kristine Østbye gjør dette.  Noen ganger ber hun elevene om å vurdere modelltekstene hun har laget. Hun skriver dette om hvordan og hvorfor hun «legger hodet på blokka» på denne måten:


Vurderingskriterier – hva er det?

Skrevet av: Kristine Østbye, lektor på Gjettum ungdomsskole

Vurderingskriterier er et begrep som kanskje er litt diffust for mange utenfor skoleverdenen. Det er også noe som kan være diffust for elever. Alt vurderingsarbeid bør foregå med det formålet at alle vurderingssituasjoner skal være læringssituasjoner. Vurderingskriterier er en sentral del av dette læringsarbeidet. De skal nemlig fortelle eleven hva oppgaven skal inneholde og hva som faktisk skal vurderes. Den påfølgende tilbakemeldingen – og eventuelt karakteren – på elevenes arbeid vil svare på hvordan vurderingskriteriene har blitt oppfylt. Derfor er det åpenbart viktig at de forstår dem, så hvordan skal man sørge for at elevene oppnår den riktige forståelsen?

Her mener jeg at modellering er en utmerket måte å gå frem på. Som lærer kan man lage et produkt tilsvarende det man ønsker at elevene skal lage, og illustrere hvordan vurderingskriteriene har blitt fulgt. Jeg er stor tilhenger av å selv bryne meg på de utfordringene man skaper for elevene. Det er dog viktig å presisere at lærereksempelet ikke er den eneste måten å gjøre det på, for en utfordring kan være at elevene henger seg opp i eksempelet. Dette kan bli uheldig dersom du har lagt inn noen skikkelige mangler som elevene skal oppdage. La elevene gi tilbakemelding på arbeidet i henhold til vurderingskriteriene, og sørg for at de er klar over at dette ikke er en perfekt besvarelse, og at en besvarelse ikke nødvendigvis blir helt perfekt heller. Dette vil bidra til bevisstgjøring på det vurderingskriteriene spør etter. Be elevene trekke frem hva som har blitt oppfylt og hva som bør jobbes videre med. Dette kan elevene gjerne gjøre i par, for det kan kanskje virke utrygt å skulle si noe om lærerens arbeid dersom man skal være kritisk, og da er det godt å være flere om det.

Denne typen modellering gir gevinst på flere områder. Det er svært relasjonsbyggende å la elever få lov til å vurdere ditt lærerarbeid, fordi man viser at det er takhøyde for å være ærlig, og fordi man viser seg villig til å legge ned samme innsats i arbeidet som det forventes at elevene skal gjøre. Og ikke minst: at man ikke alltid er bedre enn dem i alt.

Vurderingskriterier er altså verktøyet som skal vise elevene hva de skal lære og hva som forventes av dem. Det finnes selvfølgelig mange gode måter å presentere vurderingskriterier for elevene på, men her har dere altså et eksempel, kort skissert.


Takk til Kristine. Oppfordringen er herved gitt.

God helg!

2 tanker om “La elevene vurdere lærerens arbeid”

  1. Fantastisk gøy å lese om omvendt vurdering. Når vi lærere våger å la elevene tenke og undre seg over hvordan undervisningen virker for dem vil magiske ting oppstå.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..