Trenger vi tentamen når eksamen er avlyst?

Elevene er tilbake i norske skolebygg. På noen skoler er tentamen det første som møter elevene.

En lærer jeg snakket med, fortalte at læreren skulle sitte tentamensvakt denne uka. Dette var en videregående skole, og elevene hadde kommet tilbake til skolen gradvis. Først på onsdag hadde alle elevene fysisk vært innom skolen. Og dagen etter skulle de ha tentamen!

Kanskje er dette særskilt, og kanskje er det bare noen få skoler som ønsker elevene velkommen tilbake til skolebygget med tentamen i flere fag. Men jeg spør meg hvorfor skoler arrangerer tentamen når eksamen er avsluttet.

Tentamen kommer av det latinske ordet tentare, som betyr «berøre» eller «prøve». Tentamen er en prøveeksamen. Elevene skal få prøve seg på eksamensformen før de skal gjennomføre eksamen. Det er lurt å øve på noe der du virkelig må prestere. Det gjelder både om du skal spille konsert, ta førerprøven – eller gjennomføre en eksamen. Men dette skoleåret skal ingen elever gjennomføre skriftlig eksamen, og da er det liten grunn for skolen å arrangerer tentamen, altså heldagsprøver som følger eksamensreglene.

Og det kan være at det bare er ordet tentamen som henger igjen. Jeg er imidlertid ikke sikker. Læreren jeg snakket med, skulle sitte tentamensvakt, og det høres ut som om skolen der denne læreren arbeider, har valgt å gjennomføre tentamen slik de alltid har gjort – slik de gjennomfører eksamen.

Men kanskje skoler ikke gjennomfører tentamen som en prøve-eksamen. Kanskje de «bare» gjennomfører heldagsprøver. Allikevel stiller jeg meg spørsmålet: hvorfor ønsker de å bruke mye tid på individuelle heldagsprøver? Jeg tror jeg vet hva svaret er:

Det kan skyldes at lærere føler behov for å ha et godt grunnlag for standpunktkarakterene. Og etter to måneder med hjemmeskole vil lærerne være sikre på at det er elevenes eget arbeid de vurderer, ikke mors eller fars arbeid. Dette er legitime grunner, men jeg tror fortsatt ikke at lærere kan skaffe seg et slikt grunnlag bare ved å gjennomføre heldagsprøver. Hva med mappevurdering, arbeid med kortere tekster og oppgaver, fagsamtaler (f. eks. om tekster eleven har skrevet, oppgaver de har løst eller filmer de har laget)?

Det andre webinaret vi arrangerte i FIKS handlet nettopp om vurdering. Her kan du få noen betraktninger og råd om dette.

Bilde: Pixabay

Årsaken til at skoler arrangerer tentamen kan også være fordi skolens ledelse gjør det av gammel vane, eller fordi de ønsker seg noen tydelige tall de kan bruke for å vurdere dette skoleåret. Og jeg lurer på om tentamen første uke etter to måneders hjemmeskole gir oss en indikasjon på om disse månedene vil endre norsk skole. Hvis mange skoler gjennomfører tentamen selv om eksamen er avlyst, så tyder mye på at skolene går tilbake til sine gamle «stier», som jeg har skrevet om her. Organisasjoner, bl.a. skoler, har en tendens til å gjøre det de alltid hare gjort. Historien har gitt oss mange skrekkeksempler på hva som kan skje når organisasjoner følger sine gamle stier. Her er to: Facit og Kodak.

Den svenske bedriften Facit var ledende i produksjon av mekaniske regnemaskiner. På 1960-tallet begynte mange firmaer i verden å produsere elektroniske regnemaskiner, men Facit satset fortsatt på mekaniske maskiner. Det gikk som det måtte gå: selskapet ble solgt, delt opp og opphørte til slutt å eksistere.

Kodak var firmaet som utviklet det digitale kameraet. Allikevel satset de nesten utelukkende på å produsere kameraer som brukte film – i tillegg til at de produserte film for tradisjonelle kameraer. I 2012 gikk selskapet konkurs; et selskap med en merkevare på høyde med Coca Cola og Mercedes.

Norske skoler vil ikke gå konkurs, men jeg håper skoler klarer å betrakte sine tidligere vaner og begreper med et kritisk blikk – ikke for å unngå konkurs, men for at opplæringen de gir skal være relevant for vår tid. Jeg håper skoler spør seg selv: er det lurt eller nødvendig å fortsette med dette eller dette? Jeg tror ikke det er nødvendig å gjennomføre tentamen våren 2020 selv om lærere skal ha et godt grunnlag for å sette standpunktkarakter. Den stien trenger vi ikke å følge.

God helg

P.S: Hvis du vil lese hva jeg skrev om tentamen i 2015, finner du det her.

8 tanker om “Trenger vi tentamen når eksamen er avlyst?”

  1. Hei. Lærer selv og på skolen min gjennomfører vi bare tentamen i de fagene hvor grunnlaget er litt tynt på grunn av 2 måneder med hjemmeskole pluss at vi skal ha en skrivedag i engelsk, men understreker at det IKKE er tentamen. Det siste er ikke nødvendig for min del men en mulighet for en karakter til for de som trenger det. Derimot skal vi ha video som muntlig vurdering på 10.trinn og 8.trinn fremmedspråk nettopp fordi elevene kan kombinere teknisk kunnskap og får vist muntlige ferdigheter – særlig for de som sliter skriftlig! Når det er sagt er det faktisk viktig med kontinuerlig skriftlig trening uavhengig av eksamen, særlig i språkfag uten at det nødvendigvis betyr at det må være tentamen. Konklusjon; jeg kan forstå at noen velger å gjøre det dersom grunnlaget er tynt/for å sikre seg men allerede dagen etter at elevene er tilbake er for drøyt spør du meg. I tillegg bør man holde hodet kaldt og ta hensyn til at situasjonen er ekstraordinær – heller være litt grei og unngå å overbelaste elevene!

    Liker

  2. Jeg er leder i videregående skole. Vi la vekt på at grunnen til at skolen åpner nå, er det sosiale aspektet med læring. Nå kan elevene lære og dokumentere kompetanse underveis gjennom gruppearbeid, fagsamtaler, rollespill – hva det måtte være så lenge det er sosialt. I år kan vi ha fokus på læring frem til 15. juni. Det perspektivet forsvinner ofte i eksamenstiden. Når får vi denne muligheten igjen?

    Liker

  3. Hei. I dette tilfellet trur eg ikkje det handler om gamal vane, både behov for vurderingsgrunnlag og manglande rom, transport, smittevern og tid som gjer det vanskeleg å innføre mange vurderingsformer når rammene framleis er uføreseielege. Lærarane har gjort kloke vurderingar trur eg, og det er ikkje slik at alle tentamener vert gjennomført. På desse få vekene skal lærarar også førebu fagfornying og VIS, så her er mange årsaker

    Liker

  4. Det finnes flere grunner enn de som er nevnt i bloggen din for å gjennomføre tentamen/heldagsprøver. Jeg har lyst å kommentere noen.

    For det første: Hva er galt med å gjennomføre løsning av et eksamensoppgavesett? Disse er laget av dyktige lærere som kjenner faget. De gir både elev og lærer en god indikasjon på om elevene mestrer faglige ferdigheter og fagets diskurs. Ja, vi gjør også andre typer oppgaver og arbeid i faget. Men det å kunne gjennomføre et slikt eksamenarbeid er en del av det hele.

    Noen av elevene som har heldagsprøve skal gå flere år i vgs. Det kommer flere eksamer senere. Å få eksamenstrening er en god ting for disse. Det gir trygghet for hvor klar man er for neste nivå i faget. For eksempel etterfølges for mange elever matematikk R1 på vg2 av matematikk R2 på vg3.

    Noen elever får karakterer de ikke er fornøyd med, eller de styrker i faget. Da skal de gjerne ta privatisteksamen eller særskilt eksamen til høsten. De trenger å ha prøvd eksamensformen. Nåløyet inn i studier er trangt, og det preger både elever og læreres tenkning i skolen. Det er nok ikke til å unngå, slik stoda er.

    Elever på studieforberedende program skal videre i utdanning. Der følger det mange eksamener. Selv har jeg tatt eksamener hele livet og er glad for at jeg er vant til det. Dessuten har jeg som mor sett hvor viktig eksamenserfaring er for ungdommens mestringsforventing i slike situasjoner.

    Liker

    1. Takk for kommentar. Jeg oppfatter deg dithen at elever bør ha tentamen for å trene til eksamen. Hvor mange ganger må de gjøre det? De bør absolutt løse eksamensoppgaver, men det kan de vel gjøre uten at man lager egne tentamensdager, eller?

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..