Korona-skole: Tar dugnadsånden knekken på oss?:

Dugnadsånden lever i Norge. Tar den knekken på oss?

Både skole og arbeidsplass har flyttet hjem og vi er bedt om å delta i den store norske korona-dugnaden. Og siden de fleste av oss trolig ligner mer på Morten Skogmus enn på Klatremus, gjør vi så godt vi kan i den situasjonen vi har havnet i. (Du husker kanskje at Morten Skogmus alltid er fornuftig og leter etter nøtter mens Klatremus helst vil spille og synge). Etter en intens uke begynner elever og lærere å få slitasjeskader.

Jeg hørte i dag om elever som har henvendt seg til sin rektor fordi de ikke orker det presset de nå opplever. De får nemlig «arbeidspakker» hver time der de må levere et ferdig arbeid når timen er over. Og jeg har hørt om skolesjefer som sender påminnelser til sine rektorer om at alle lærere må påse at de får et godt grunnlag for standpunktkarakterene.

Og foreldre er ikke dårligere. Svært mange foreldre har fungert som lærere for sine egne barn og de gjør en imponerende og helhjertet innsats for at ikke barna skal gå glipp av et eneste minutt med læring. (Som om vi ikke lærer hele tiden som mennesker). Mange har sikkert laget dags- og ukeplaner for barna sine omtrent som denne (som er laget av foreldre og hentet fra det virkelige hjemmeskole-livet):

Noe av det det kovid-19 har avslørt, er at vi har vent oss til en rasjonell og planlagt inndeling av dagen – og at disse planene er like hver uke. I skolesammenheng heter dette timeplanen. Det ser ut for meg som om både skoleledere, lærere og elever tenker at opplæring i skolen skjer som aktiviteter i helt atskilte sekvenser som er satt opp i en fast ukentlig plan – i atskilte «timer». Hver «time» planlegges og ledes av en lærer, og enhver ansvarlig lærer vil være sikker på at elever både har forstått og «produsert» noe i løpet av «timen». Ledere på alle nivåer har i mange år spurt etter dokumentasjon på læring, så det er ikke rart at lærere ønsker produkter etter hver time.

Dette har fungert akseptabelt i det tradisjonelle skolebygget, bl.a.  fordi elever regulerer sin egen avkobling i løpet av en time og fordi de er en del av et større fellesskap som virker «modererende». I dagens hjemmeskole blir en slik oppdeling av skoleuka en ekstremt slitsom arbeidssituasjon. Hvis voksne ansatte hadde hatt tilsvarende arbeidsforhold der de måtte «levere» og avslutte en ny oppgave hver time, ville verneombudet og tillitsvalgt blitt koblet inn før lunsj den første dagen.

Hvis skoleledere nå skal fremstå som gode ledere, tror jeg de skal hjelpe elever, foreldre og lærere til å «senke skuldrene» og til å finne ut hvordan elevene kan engasjeres i utfordringer, tenkning og oppgaver som varer lengre enn 60 minutter. De viktige spørsmålene nå er, etter min oppfatning, ikke om det skal gjennomføres eksamen eller om fraværsreglene skal gjelde. Det viktigste spørsmålet nå er hvordan vi kan hjelpe de elevene som av ulike grunner ikke er koblet på den digitale hjemmeskolen samtidig som vi unngår at de fleste elevene drukner i konkrete skoleoppgaver med korte frister.

Kanskje Kovid-19 fører til at norske barn og ungdommer endelig får anledning til å kjede seg. Noen hevder at kjedsomhet fører til både ideer og utforskning. (Men jeg har medfølelse med de foreldrene som opplever de umiddelbare følgene av denne kjedsomheten). Så får vi håpe at norske arbeidsgivere også aksepterer at norske foreldre er mindre produktive når både arbeid og skole skjer hjemme.

Fortsatt lykke til med hjemmelivet.

5 tanker om “Korona-skole: Tar dugnadsånden knekken på oss?:”

  1. Det begynner sikkert å tære på og knake i mange hjemmeskoler. Det er viktig at skoleledere ikke bidrar til å øke stressnivået til elever, lærere og foreldre. Men det er ikke gitt hvordan dette kan gjøres.

    Vi må ta inn over oss at arbeidssituasjonen til lærere som må følge opp egne barn i tillegg til elevene er krevende. Ta med sykdom i kollegiet og sykdom i kjernefamilien så blir arbeidssituasjonen svært utfordrende. Å ha fokus på at elevenes ordinære timeplan skal følges, og pese lærerne på at de må ha et godt vurderingsgrunnlag bidrar ikke til å senke skuldrene. Lærerne må få tid til å være i dialog med hverandre, slik at de sammen finner løsningene som fungerer.

    Situasjonen til elever som deler hjemmet med småsøsken og stressede foreldre er også krevende. Å fullføre mange oppgaver med korte frister bidrar ikke til å senke skuldrene til elever og foreldre. Er den ordinære timeplanen den beste planen?

    Tverrfaglige aktiviteter med fokus på dybdelæring kan kanskje gjøre situasjonen bedre for lærere, elever og foresatte. Men å pålegge lærere og elever å jobbe på måter som de ikke er fortrolig med kan også bidra til høye skuldre.

    Vi vet lite om digital hjemmeundervisning. Kanskje skal skoleledere ha fokus på å lære hvordan dette kan gjøres. Hvis denne nøtten knekkes så vil utfordringene knyttet til organisering av skoledagen og vurderingsgrunnlag være løst. .

    Liker

    1. Takk for kommentar. I FIKS prøver vi å samle erfaringer og utvikle kunnskap basert på disse ukene. Det tar som kjent lang tid når det skal gjøres systematisk, men jeg tror nok mange i skole-Norge gjør seg nyttige erfaringer disse dagene.

      Liker

  2. Tankevekkende innlegg, og helt sikkert mye god «livslæring» i den situasjonen barna er i nå. La oss håpe de får utfolde seg litt fritt og slippe frem kreativiteten.

    Liker

  3. Jeg er enig i dine tanker rundt hjemmeundervisning, og de utfordringene man står ovenfor. Det er foreldre, ledere og skoleeier som ønsker handling, kreativitet og resultater. Senk forventningen og la elevene kanskje «kjede» seg litt…så vokser ideene og kreativitet.
    TAKK for gode og tankefulle artikler 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..