Skal de tverrfaglige temaene inn i fagene eller fagene inn i temaene?

De endelige læreplanene er vedtatt og offentliggjort. Men hvorfor endrer departement og direktorat retorikken om tverrfaglige temaer?

Utdanningsdirektoratet har lenge fristet oss med at den nye digitale læreplanvisningen vil hjelpe lærere til å se tverrfaglige koblinger mellom fagene, og fra mandag kan alle som ønsket det prøve nettopp disse koblingene i den nye visningen. Forrige uke deltok jeg nok en gang på et faglig arrangement der også Utdanningsdirektoratet var tilstede (denne gangen i Bodø), og da – like før offentliggjøringen av fagplaner og læreplanvisning – hadde direktoratet endret retorikken sin om tverrfaglighet. Senere snakket jeg med en annen som følger med på fagfornyelsen og som hadde merket seg at også Departementet hadde endret sin retorikk om tverrfaglige temaer.

Både direktorat og departement sier nå tydelig at det ikke er noen føringer i fagfornyelsen som pålegger skoler å arbeide tverrfaglig. Og da ansatte i direktoratet forrige uke skulle vise hvordan lærere kan finne tverrfaglige koblinger i læreplanen, snakket de bare om hvordan de tverrfaglige temaene kan trekkes inn i de ulike skolefagene. (De sa ingenting om at man kan gjennomføre tverrfaglige temaer som – nettopp – tverrfaglig arbeid, altså trekke skolefagene inn i de tverrfaglige temaene).

Det ser altså ut som om det offentlige skole-Norge er engstelig for at skoler skal finne på å jobbe tverrfaglig. Derfor ser det ut som om de oppfordrer skoler til å «legge til rette for arbeid med de tre tverrfaglige temaene» ved å arbeide med temaene i atskilte fag – og ikke blande dem i tverrfaglig arbeid.

Jeg synes dette er underlig – av flere grunner. Men jeg synes dessverre ikke det er så overraskende. Jeg tror fortsatt mange i skole-Norge (og i det politiske partiet som styrer Kunnskapsdepartementet) har vonde minner om L97. Da skole-Norge innførte ny læreplan for grunnskolen i 1997, ble alle skoler pålagt å bruke en viss tid av opplæringen på prosjektarbeidsmetoden. Dette er en omfattende tverrfaglig metode og de færreste lærere i Norge var særlig fortrolig med den. Da er det ikke så underlig at det gikk som det gjorde. Hvis du hadde tatt med alle norske lærere (eller enhver annen yrkesgruppe) opp på toppen av Vikersundbakken og sendt dem utfor fordi de skulle hoppe på ski, ville trolig også det endt med «knall og fall».

Og jeg lurer på om de som styrer Kunnskapsdepartementet, nå angrer på det dokumentet de selv har vedtatt som heter Overordnet del av læreplanen. Det er dette dokumentet, som alle norske skoler er bundet av, som sier at alle skoler «skal legge til rette for arbeid med tre tverrfaglige temaer.» Og som en følge av det har mange norske skoler igjen fått opp øynene for at det kan være lurt å koble sammen fagene i større eller mindre grad slik at elevene forstår sammenhenger i fag og mellom fag. (En av forskningsrapportene som ligger til grunn for Ludvigsenutvalget, påpeker at alle utdanningsforskere er enige om at dette er viktig for at det skal skje læring. De snakker om deeper conceptual understanding). Har norske myndigheter får «kalde føtter»? Frykter de at skolefagene skal forsvinne? (Jeg tror partiet som nå styrer Kunnskapsdepartementet har vært redde for dette helt siden de fikk Ludvigsenutvalgets sluttrapporten overlevert i juni 2015. De første utkastene den gangen til det som nå heter Overordnet del av læreplanen, tydet på det).

Og derfor ser det ut til at de styrende myndigheter ønsker at skolene skal trekke elementer fra de tverrfaglige temaene inn i det enkelte skolefag. Er ikke det litt bakvendt? Jeg tror det er langt smartere å trekke de ulike skolefagene inn i de tverrfaglige temaene. Den samme forskningsrapporten påpeker at læring forutsetter det som på engelsk kalles «learning environment», og med det mener de at elevene i tillegg til å lære fakta og prosedyrer også må oppleve at skolen handler om aktuelle og viktige emner, såkalte «real-world-problems». Det er nettopp det tverrfaglige metoder kan bidra til.

Men departementet og direktoratet har rett: Styringsdokumentene pålegger ingen norske skoler å arbeide tverrfaglig. Mitt svar er at de samme dokumentene heller ikke forbyr noen skoler å arbeide tverrfaglig. For man kan koble skolefagene sammen på ulike måter og i ulik grad uten at man gjennomfører omfattende prosjektarbeider – selv om gode prosjektarbeider kan skape varig og dyp læring hos elevene. Men det er en annen historie.

God helg!

P.S: Hvilken forskningsrapport jeg snakker om? How People Learn. 2. utgave kom i 2018 og den er lovlig tilgjengelig på Internet.

6 tanker om “Skal de tverrfaglige temaene inn i fagene eller fagene inn i temaene?”

  1. Jeg mener dette er forståelsen har vært kommunisert hele tiden. I overordnet del står følgende:
    «Elevene utvikler kompetanse knyttet til de tverrfaglige temaene gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag…
    …Kunnskapsgrunnlaget for å finne løsninger på problemer innenfor temaene finnes i mange fag, og temaene skal bidra til at elevene oppnår forståelse og ser sammenhenger på tvers av fag. Målene for hva elevene skal lære innenfor temaene, uttrykkes i kompetansemål for fag der det er relevant.»
    Jeg leser dette slik: Fagene skal sette lys på de tverrfaglig temaene ut fra ulike faglige vinklinger. Fra ulike faglige vinklinger vil temaene belyses mer og mer, etter hvert som den overordnede tematiske kompetansen opparbeides blir elevene « opplyst» Det betyr at vi jobber med å forstå de tverrfaglige temaene/samfunnsutfordringene flere ganger på ulikt vis, kanskje daglig og ukentlig, og ikke «bare» gjennom prosjekter. Det betyr vel ikke at det ikke er lov med tverrfaglige prosjekter, men det holder ikke å gjøre bare det.

    Liker

    1. Hei. Takk igjen for et klargjørende svar. Jeg er slett ikke uenig med deg. Men jeg tror vi skal utvide vår forståelse av tverrfaglig arbeid til å omfatte langt mer enn «tverrfaglige prosjekter». Tverrfaglig arbeid kan også være langt mindre omfattende enn store prosjekter. Skillet mellom flerfaglig og tverrfaglig arbeid kan kanskje være meningsfullt å bruke. Min antakelse er at vår nåværende regjering nå snakker mest om «rene» fag som ikke griper inn i hverandre og at de ønsker å fokusere på det. Jeg tror en forutsetning for at elever skal forstå sammenhenger mellom fagområder er at ulike fag også kobles sammen i stor eller liten grad. Elevene må få hjelp til å se sammenhengen mellom fagene, også når fagene belyser det samme tverrfaglige temaet.

      Liker

      1. Enig med deg i det. Tenkte kanskje det lå i kompetansebegrepet og i dybdelæring?
        …. kunne se sammenhenger i og mellom fag og fagområder osv. (Def.)
        Spennende tider når disse «kodene» skal knekkes og oversettes til praksis.

        Liker

  2. Hei- og takk for fin fagdag i Bodø!
    Jeg lurer på hvor og når du mener det har vært skrevet at det skulle jobbes tverrfaglig med de tverrfaglige temaene?
    -Det finner ikke jeg i overordnet del, men det kan jo hende jeg ikke har lest den grundig nok.
    På grunn av at de bruker ordet «tverrfaglig» om noe som er tenkt skal befinne seg i mange fag, så tror jeg det har blitt oppfattet som «tverrfaglig» i tradisjonell forstand – altså jobbing på tvers av fag i type prosjektarbeid o.l. Jeg har hele tiden lest overordnet del som at de tverrfaglige temaene skal jobbes med i de fagene hvor det passer, og at dette skulle synliggjøres i fagenes kompetansemål gjennom hele skoleløpet. På denne måten vil elevene opparbeide seg en dybdeforståelse på de 3 viktige tverrfaglige emnene i løpet av hele sitt skoleløp. Oppfatter at de ønsker å unngå at man har prosjektuker i ny og ned som heter f.eks «Folkehelse og livsmestring» – for så å kunne si «ferdig med det». Tror at intensjonen er at elevene får jobbe med ulike momenter som har med dette emnet å gjøre og at summen av 10-13 års skolegang med slikt fokus i mange forskjellige fag skal skape en god verktøykasse for livet.

    Mange artikler om fagfornyelsen har hatt fokus på at det nå må jobbes tverrfaglig, men jeg mener det har medvirket til en misoppfatning av hva de tverrfaglige temaene skulle være.

    Jeg tenker at den tradisjonelle tverrfaglige jobbingen kan bli en nødvendighet for å få til god dybdelæring som også er et nøkkelord i fagfornyelsen – men det er noe annet enn de tverrfaglige temaene. Verbene i ny læreplan sier oss også noe om at arbeidsmetoder må endres. «Utforske» er et verb som vi skal gjøre mye av, og hvis man da f.eks lager prosjekter opp mot næringslivet, eller deltar i First Lego League mener jeg det er tvingende nødvendig å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert for å få til dette. Fag må brytes opp og man jobber med mange fag samtidig:)

    Liker

    1. Takk for en god kommentar. Jeg mener heller ikke at det står at skoler skal jobbe tverrfaglig i Overordnet del. Hvis jeg skriver det, håper jeg du kan opplyse meg om hvor jeg gjør det. Men ved å bruke begrepet «tverrfaglige temaer» i stedet for «vår tids utfordringer» eller lignende skaper Overordnet del trolig oppfatningen som du viser til – at skoler skal jobbe tverrfaglig. Mitt poeng er vel egentlig at styringsdokumentene verken pålegger eller forbyr skoler å jobbe tverrfaglig. Jeg mener imidlertid at det finnes gode forskningsbaserte grunner til å koble sammen fagene og ti lå jobbe tverrfaglig i tillegg til i atskilte fag. Ludvigsenutvalget peker også på dette når de anbefaler flerfaglig arbeid.

      Liker

Legg igjen en kommentar til Inga-Louise Kvarsvik Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..