Skoleforskning og skoler må utvikle bedre praksis sammen. Da må begge anerkjenne den andre parten.
Under forskningsdagene forrige uke deltok jeg på arrangementet «Forskningskafe om utfordrende atferd i skole og barnehage» som arrangeres av Utdanningsforbundet. Jeg var bedt om å si noe om forholdet mellom skoleforskning og lærere med utgangspunkt i spørsmålene: I hvilken grad er forskningen til hjelp i lærernes praktiske hverdag? Hva må til for at lærere kan få brukt forskningen i sin praksis?
De to andre innlederne på arrangementet var vaskeekte forskere, så jeg følte meg jo ikke særlig høy i hatten (eller var det «høy i støvet»?). Men jeg prøvde etter beste evne å si noe om forholdet mellom skoleforskning og lærere. Kortversjonen av det jeg sa var:
- Forskere må snakke så vanlige folk forstår dem, ikke bare snakke til andre forskere
- Forskere må forske på det skolene ønsker og trenger, og ikke bare på det de selv er interessert i
- Lærere og skoleledere må ikke avvise skoleforskning og tenke at forskere er virkelighetsfjerne teoretikere
- Forskningsmiljøer og skoler må utvikle ny forskningsbasert praksis sammen.
Her er foilene jeg brukte: Forskningskafe 180927
Og hvis du vil se hele innlegget mitt, finner du det her.
Men hvis du jobber i skolen, anbefaler jeg heller at du ser innlegget til Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret fra samme arrangement.
God helg!