Flytende eller fast ledelse?

Leder vi best gjennom detaljerte planer eller tydelige intensjoner?

Som alle andre skoler må også vi trene elevene i digital folkeskikk. Vi er med i et kommunalt prosjekt for digitalisering av opplæringen, og fikk dermed pålegg fra prosjektledelsen om å lage en 3-års-plan for opplæring i digital dømmekraft og folkeskikk. For planer må vi ha. Det er tydelig på alle nivåer.

Jeg kan lage denne planen på minst to ulike måter, og de to måtene bunner kanskje i to ulike tilnærminger til hva som er god og passelig ledelse.

For vi kan selvsagt skrive en detaljert 3-års-plan som alle lærerne skal følge: Jeg kan angi hva lærerne skal gjennomgå med elevene i oktober på 8. trinn og skrive ned hva de skal gjennomgå i april på 9. trinn osv. Hvis jeg sender en slik plan til min overordnede og til prosjektledelsen, blir de trolig både glade og beroliget. For vi tenker gjerne at «bare vi har en plan…»

Gjørv-utvalget som ble nedsatt etter terrorangrepet 11. juli 2011, var tydelig da de sa at man må ha en plan, bl.a. for terrorberedskap – og sikkert også for trening av digital folkeskikk. Men Gjørv-utvalget sa også at en plan bare er 5% av jobben som må gjøres. Det avgjørende er om man gjennomfører det som står i planen. Det var her det sviktet 22. juli.

For i stedet for en detaljert 3-års-plan kan jeg skrive ned noen rammer og intensjoner som lærerne må oppfylle når de planlegger undervisning bl.a. i digital folkeskikk. Hva som er forskjellen på dette og en detaljert plan, spør du? En detaljert plan sier hva som skal være innholdet på ulike tidspunkt. Den vil gjerne angi konkrete undervisningsmetoder og hvor lenge man skal  holde på med ulike aktiviteter osv. Den er fast og rigid og gir liten mulighet for lokal tilpasning. Rammer og intensjoner, derimot, sier hva slags bevissthet og kompetanse elevene skal utvikle, men de sier ikke hvordan læreren skal undervise i emnet. Omtrent som læreplanen, altså.

À propos tydelige undervisningsplaner: Jeg har blitt fortalt at på skoler i enkelte andre land står det manualer som angir opplegg for hver undervisningstime i hvert fag på hvert alderstrinn slik at læreren bare trenger å følge «oppskriften» for hver time. Noe slikt virker jo som det motsatte av den norske læreplanen og tyder kanskje ikke på tillit til lærere.

Jeg tror som sagt at disse to ulike planleggingsformene henger sammen med hvordan man oppfatter ledelse. Hvis man mener at ledelse dreier seg om å bestemme og å gi instruks, så lager man trolig en detaljert plan f. eks. om trening i digital folkeskikk. Hvis man derimot mener at ledelse dreier seg om å aktivisere andres kompetanse og samle bidrag fra alle impliserte, er man kanskje mer tilbøyelig til å lage rammer fremfor planer. Dreier det seg om hvorvidt man ønsker utvikling nedenfra eller ovenfra? Tror vi som ledere at vi må være de sterke og styrende i organisasjonen vår, eller har vi tro på at medarbeidere selv og sammen kan velge hvordan de vil nå de ulike læringsmålene?

Og hvilket lederideal man støtter seg til er selvsagt aktuelt i alle bransjer, ikke bare i skolen. Fordelen med militær kommando er at den blir fulgt. Ulempen med militær kommando er også at den blir fulgt – også når kommandoene er ufornuftige eller etisk uforsvarlige. Mens en «flytende» ledelse som sikter mot å aktivisere medarbeidernes engasjement og kompetanse forutsetter at medarbeidere nettopp har den nødvendige kompetansen og at de forstår hva som er intensjonene.

Jeg fortsetter med å lage rammer for opplæring i digital folkeskikk og ønsker deg god helg!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..