Problemløsning og samarbeid

Fagovergripende kompetanser som problemløsning og samarbeid utvikles på tvers av fagene.

Vi er i gang med nytt skoleår. Selv om elevene har hatt mer enn nok ferie, starter våre 10. klassinger skoleåret med å reise på klassetur. Her skal de overnatte i telt, og det er en ny opplevelse for de fleste av våre 15-åringer. (Ferie er før øvrig noe av det mest ødeleggende for læring i følge John Hatties forskning. Det har jeg skrevet noe om her).

Som kjent lærer man noe ved å øve, øve, øve, så denne uka skulle elevene øve på å sette opp en lavvo. Dermed fikk de virkelig trent seg på problemløsning og samarbeid, to kompetanser som det er stor oppmerksomhet for tiden.

For problemløsning er ikke bare å løse teoretiske problemer som elevene får presentert i en lærebok eller i et klasserom. Problemløsning handler nettopp om å løse utfordringer slik at man kommer frem til en løsning. Og denne uka var en av utfordringene for våre elever å få en lavvo til å stå støtt og stramt. Jeg tror ikke noen av dem har satt opp en lavvo tidligere, så slik sett var det en reell oppgave for problemløsning.

Det flotte med denne oppgaven er også at det ikke er mulig å løse utfordringen alene. Elevene må samarbeide og kommunisere med hverandre. At elevene fikke en praktisk oppgave de kunne løse ute i det fine været var selvsagt heller ingen ulempe.

Og for de som er opptatt av å telle timer og at skolen oppfyller formelle krav om antall skoletimer gitt i læreplanen: Hvilket (eller hvilke) fag var dette, da? Var det naturfag siden elevene måtte forholde seg til krefter og balanse? Var det norsk siden de måtte snakke sammen om hvem som skulle gjøre hva? Eller var det kroppsøving siden de var ute og overnattingsturen er knyttet til dette faget? Mitt svar er at virkeligheten er tverrfaglig. Da er det fint om skolen også er det. Og hvis du lurer, kan jeg fortelle at lærerne fører regnskap over hvor mye tid elevene får av de ulike fagene. Denne timen førte de trolig som noen minutter naturfag, noen minutter, samfunnsfag, noe kroppsøving og kanskje også noe norsk.

Så gjenstår det å ønske elevene god tur neste uke.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..