I 4 dager har jeg vært på jakt etter fremtidens skole sammen med gode rektorkolleger. Vi har besøkt skoler og snakket med skoleledere og skoleutviklere. I slike samtaler dukker det noen ganger opp flotte fynd-setninger som på en enkel måte formidler et omfattende budskap. Her er noen slike utsagn jeg har hørt disse dagene. Jeg håper de kan skape ettertanke hos deg.
«For å beholde innovasjonskraften må man være i endring, f. eks. ved at skolen vokser. Det er vanskelig å beholde endringskraften på en skole når mye er konstant.»
«Det er svært vanskelig å opprettholde en høy standard når skolen er i kraftig vekst.»
«Skoleledere må først og fremst sette høye standarder for skolen de leder – og følge opp at disse standardene blir nådd.»
«Det er teknologien som er navet i vår skoleutvikling.»
«Vi utdanner hele mennesker.»
«Vi prøver å ha et rammeverk for lærerne som både gir dem tydelig retning og som gir dem frihet.»
«Vurdering av elever er endret radikalt i England de siste 18 månedene. Nå har vi ikke lenger faste nivåer med avkrysningslister som elevene skal sjekkes opp mot. Nå spør vi oss om eleven er klar for neste trinn.»
«Vår lokale læreplan er utformet som spørsmål som åpner for læring.»
«Fagene på skolen vår kobles sammen gjennom overordnede temaer (big ideas).»
«En skole blir ikke bedre enn rektors evne til tekning og refleksjon.»
«Skoleutvikling skjer gjennom læreplanarbeid og læreplantolkning.»
«Skoleledere må lese og holde seg faglig oppdatert.»
«Undervisning handler om at elevene skal ha god progresjon, både faglig og som mennesker.»