Rektorer spør om hvordan når de burde spurt om hvorfor

Skoleledere er alt for opptatt av hvordan og for lite opptatt av hvorfor. Jeg hørte Mark van Vugt si dette i en forelesning for skoleledere, og han har nok rett.

Forrige uke var jeg sammen med skoleledere fra mange land i 3 dager. Jeg snakket med ledere fra vårt eget land og fra andre land, og både jeg selv og andre er interessert i å høre hvordan den enkelte skole eller skolesystemet i andre land er organisert og fungerer. ”Hvor lenge er elevene på skolen?”, ”Hvordan skaper dere gode relasjoner?”, ”Hvordan får dere tak i lærere og vikarer?”, ”Hvordan fungerer resultatoppfølgingen i deres kommune eller land?” osv. Jeg har også stilt disse spørsmålene disse dagene, og det tyder på at van Vugt har rett.

For hvor ofte stiller skoleledere hverandre hvorfor-spørsmål? ”Hvorfor har dere delt inn virkeligheten i disse fagene?”, ”Hvorfor bygger dere skolebyggene slik dere gjør?”, ”Hvorfor deler dere inn elevene på grunnlag av standardiserte tester eller hvorfor gjør dere ikke det?”, ”Hvorfor må ikke skoleledere hos dere ha undervisning?”

Og jeg opplever det samme når jeg er sammen med hjemlige kolleger. Når rektorer møtes, er de opptatt av «hvordan» og mindre opptatt av «hvorfor». Det er kanskje ikke så rart siden det er lettere både å spørre og å svare om hvordan vi organiserer skolene våre og hvordan vi gjennomfører undervisning og oppfølging av elever

Men jeg ble også ledet inn på spørsmål om hvorfor i løpet av konferansen forrige uke. Det skjedde bl.a. da jeg snakket med en rektor fra Finnland og han viste meg den enkle fremstillingen av den nye finske læreplanen. Det skjedde også når jeg snakket med personer som arbeider med politisk påvirkning, bl.a. gjennom fagforeninger og interesseorganisasjoner.

Dette minner meg for øvrig om prosjektarbeidsmetoden (som slett ikke er død og som kan skape noe som heter dybdelæring): vi skiller mellom ulike typer spørsmål og oppfordrer elevene til å stille hvorfor-spørsmål.

Kanskje trenger vi rektorer å bli minnet om å gjøre det samme. Finn først ut hvorfor før du undersøker og finner svar på hvordan.  Og hvis du er rektor, kan du begynne med å stille hvorfor-spørsmål til deg selv. Deretter kan du stille hvorfor-spørsmål til sjefen din og til medarbeiderne dine. For de trenger også å tenke igjennom hvorfor de bestemmer det de gjør. Og lærerne dine har trolig bedre svar på spørsmål om hvordan enn det du som rektor eller skolesjef har. Rektorer må vite hvorfor.

God helg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..