Hvordan pakke inn et barn?

Denne uka kan jeg presentere nesten autentiske utsagn og beskjeder fra foreldre på ulike skoler – til både lærere og skoleledere:

«Til læreren
Sønnen min spilte fotballturnering i helgen og kan derfor ikke ha kroppsøving i dag.»

«Kjære lærer
Datteren vår var veldig sliten etter klasseturen i går og blir hjemme i dag. I morgen også.»

«Til sosiallæreren
… Opplevelsene de siste ukene har vært en psykisk påkjenning for henne og vi holder henne derfor hjemme fra skolen noen dager.»

«Til rektor
Sonen vår er ikkje komen i klasse med nokre av venene han hadde i klassen sin på barneskulen. Han ynskjer difor å bytte klasse.»

«Kjære gymlærer
N.N. skal kjøre slalåmturnering i helgen og kan ikke ha gym på torsdag p.g.a. fare for skader. Hun kan heller ikke ha gym neste mandag p.g.a. restituering etter turneringen.»

«Til avdelingsleder
Vi synes dere bør tilby glutenfri og laktoseredusert mat i kantina hver dag. Gjerne også sitrusredusert juice og nøttefrie gulrøtter.»

«Til vaktmesteren
Vi reagerer på at det vekselvis er for varmt og for kaldt på skolen. Det må da være mulig å tilby dagens ungdom jevn temperatur. Eller mener du at de må ha med seg en ekstra genser på skolen?»

(Den siste meldingen ble selvsagt videresendt til skolens rektor. Hvordan skal det gå i skole-Norge hvis vaktmestertjenesten skulle forholde seg til henvendelser fra foreldrene?)

«Kjære helsesøster
Vi har hørt at du snakker med datteren vår av og til og at du noen ganger hever stemmer og ikke alltid støtter henne i det hun har gjort ovenfor de andre jentene i klassen. Hun trenger ikke motforestillinger, men bare uforbeholden støtte, og vi forventer at du som profesjonell er i stand til å gi henne dette – ubetinget.»

«Til kontaktlærer
Vi reagerer på utflukten dere gjorde med elevene i forrige uke. Vår datter kom hjem med våte sko og skrubbsår på den ene hånden. Dere kan umulig ha gjort en ordentlig risikovurdering av å ta med elevene ut i skogen. Vi kommer til å forfølge denne saken.
(kopi til rektor)»

«Kjære skolesjef
Vår sønn tåler ikke jenter og må derfor gå i en klasse med bare gutter. Vi forventer derfor at dere oppretter en slik klasse på barneskolen vi sokner til.»

«Til rektor
Karakteren vår sønn fikk på den siste teksten elevene skrev i norsk er feil. Vi har snakket med en bekjent av oss, som underviser på videregående skole, og hun er enig med oss i at teksten er alt for strengt bedømt. Vi krever en begrunnelse for hvorfor skolen stiller så høye faglige krav til elevene.»

«Kjære kontaktlærer
Vårt barn liker å ha en stor bamse i nærheten, et pledd rundt seg og en lava-lampe på bordet når hun jobber med skolearbeid. Er det mulig for henne å ha dette i klasserommet også? Dersom skolen ikke kan skaffe dette, kan vi betale noe av utgiftene. Dette vil sørge for at hun presterer bedre på skolen, noe som igjen vil gi skolen bedre resultater.»

«Til rektor
Forrige uke ble det vist et TV-program i klasse 8D som inneholdt bilder av utsultede barn, krigsscener og mennesker som bor i teltleirer. Vi synes det er upassende å utsette elevene for slike bilder. De er tross alt barn. Vi forventer at skolen endrer praksis slik at elevene ikke utsettes for ubehageligheter som dette»

«Til kontaktlærer
Vår sønn forteller oss at elevene i 9B må komme seg til byen på egenhånd i morgen. De må altså ta buss uten følge av voksne. Vår sønn har aldri gjort dette.»

Den siste teksten er autentisk og gjaldt en elev på 9. trinn, altså en elev på 14 år. Han kom seg trygt både frem og tilbake til byen. Og hvis du lurer, fikk elevene dekket utgiftene til bussturen. Å reise alene med buss er ikke et kompetansemål for ungdomstrinnet, men det kan kanskje bli det.

God helg!

90 tanker om “Hvordan pakke inn et barn?”

  1. Hater når gulrøttene mine inneholder nøtter, altså.

    Takk for tragikomisk lesing, har tenkt på dette innlegget innimellom og fant ut at jeg bare måtte lete det frem igjen.

    Liker

  2. Hei. Synest det er veldig bra at foreldre får andre sine perspektiv når de blir for dullete med barna. Kommentarene som har kommet her viser tydelig at det kan trenges 🙂 Men du kommer nok til å få mye pepper!

    Likt av 1 person

  3. Nesten autentiske eksempler? Hva betyr det, egentlig? Det er nå det ene, men mer viktig er det kanskje at slike anekdoter ikke bør publiseres av en som kaller seg rektor. Ser du for deg at folk i andre yrker bør harselere med sine pasienter, kunder, elever eller hva det måtte være på denne måten? Slike morsomheter gjør seg best på lærernes julebord.

    Liker

    1. Uenig. Dette hører hjemme i offentligheten. Vi ser en samfunnsutvikling som bør bekymre oss i stor grad, og dette er en fin måte å opplyse om «ståa».

      Likt av 2 personer

  4. Som mor til et barn på autismespekteret er jeg glad for at du ikke er rektor på mitt barns skole, det hadde nok gjort kommunikasjonen med skolen vanskeligere for meg. For enkelte av disse tingene kunne faktisk jeg bedt om eller sagt, selv om jeg aldri hadde drømt om å krevd det samme for mine nevrotypiske barn. Enkelte barn har det såpass vanskelig her i livet at de fortjener at vi legger litt bomull mellom dem og glasskårene de tråkker på hver eneste dag. Og det kan absolutt være verdt det dersom vi på den måten kan hjelpe dem med å unngå psykiske tilleggsvansker og skolevegring.

    Likt av 1 person

    1. Du har helt rett, og det har ikke vært mitt poeng å si at man ikke skal gjøre tilrettelegginger. Det var klønete av meg å formulere teksten slik at man fikk det inntrykket. Jeg har vært rektor for elever i autismespekteret og har da selvsagt hatt løpende kontakt med foreldrene om deres skolegang.

      Likt av 1 person

    2. Vet dette er et gammelt innlegg og du sikkert aldri vil lese svaret mitt, men: hvorfor tror du det er autistiske barn han skriver om? Da virker det som du omtrent har bestemt deg på forhånd for at han er et forferdelig menneske eller noe. Han er rektor på en skole, tror du virkelig han har et behov for å henge ut barn med spesielle behov? Virker veldig som forhåndsdømming i mine øyne.

      For å si det sånn, hvis jeg ber om rullestol-tilpasning til et barn som trenger rullestol, er det noe annet enn å be om rullestol-tilpasning til et friskt barn som bruker rullestol fordi jeg ikke orker tanken på at min stakkers pode skal måtte gå og løpe og få melkesyre i beina.

      Liker

      1. Jeg har aldri ment at han har snakket om autistiske barn eller at han er et forferdelig menneske. Det jeg sier er at som mor til et barn med autisme hadde jeg blitt usikker på om jeg hadde hatt lov til å be om tilrettelegging dersom rektor hadde uttalt dette. Rett og slett fordi noen av disse eksemplene kunne vært reelle.

        Liker

  5. så greit å få vite at du syns at psyikisk helse er noe som kan latterliggjøres på lik linje med forespørsel om f.eks en lavalampe. som en som har slitt en del psykisk, og da særlig på ungdomsskolen, kan jeg trygt si at jeg fikk mye større utbytte av å jobbe/gjøre lekser hjemme enn å dra på skolen de dagene jeg var mentalt utslitt

    Liker

  6. Noen av de skjønner jeg hvis det er noe underliggende sykdom eller andre problemer — for eksempel kan kanskje niendeklassingen ha hatt angst eller hva vet jeg, men når det ikke er tilfelle, så blir det litt teit, ja 🙂 . Mye «polstring» av ungene for tiden!

    Liker

  7. Hørt om taushetsplikt? Skal en familie ikke kunne forvente å skrive til skolen uten fare å bli hengt ut offentlig av en bølle av en offentlig tjenestemann?

    Liker

  8. «Til sosiallæreren
    … Opplevelsene de siste ukene har vært en psykisk påkjenning for henne og vi holder henne derfor hjemme fra skolen noen dager.»

    [Søsteren var savnet i fjellet et par uker før hun ble funnet død]

    «Til rektor
    Sonen vår er ikkje komen i klasse med nokre av venene han hadde i klassen sin på barneskulen. Han ynskjer difor å bytte klasse.»

    [et tidligere mobbeoffer som nå kan stryke «tidligere» etter at han mistet de to vennene han hadde]

    «Kjære gymlærer
    N.N. skal kjøre slalåmturnering i helgen og kan ikke ha gym på torsdag p.g.a. fare for skader. Hun kan heller ikke ha gym neste mandag p.g.a. restituering etter turneringen.»

    [hun er på juniorlandslaget, trener 7 dager i uken med en tidligere verdensmester, og kan mer idrettsteori enn sløyd/gymlæreren noensinne vil evne å ta til seg]

    «Til avdelingsleder
    Vi synes dere bør tilby glutenfri og laktoseredusert mat i kantina hver dag. Gjerne også sitrusredusert juice og nøttefrie gulrøtter.»

    [WTF allergiker]

    «Til vaktmesteren
    Vi reagerer på at det vekselvis er for varmt og for kaldt på skolen. Det må da være mulig å tilby dagens ungdom jevn temperatur. Eller mener du at de må ha med seg en ekstra genser på skolen?»

    [WTF. Det skulle bare mangle]

    (Den siste meldingen ble selvsagt videresendt til skolens rektor. Hvordan skal det gå i skole-Norge hvis vaktmestertjenesten skulle forholde seg til henvendelser fra foreldrene?)

    [Når vaktmester ikke klarer jobben sin må lederen få beskjed]

    «Kjære helsesøster
    Vi har hørt at du snakker med datteren vår av og til og at du noen ganger hever stemmer og ikke alltid støtter henne i det hun har gjort ovenfor de andre jentene i klassen. Hun trenger ikke motforestillinger, men bare uforbeholden støtte, og vi forventer at du som profesjonell er i stand til å gi henne dette – ubetinget.»

    [Datteren ble voldtatt og tok abort. Helsesøster mente hun burde båret frem barnet, og har sagt det i klasserommet foran alle de andre]

    Likt av 1 person

  9. Tankevekkende blogg som helt sikkert godt illustrerer endringer i samfunnet. Selv om det kanskje er et aspekt av latterliggjøring av foreldre her som jeg egentlig synes er litt unødvendig så tenker jeg at det er bra å ikke være så selvhøytidelig – og kanskje kan bloggen bidra til det? Jeg er selv forelder og har helt sikkert gjort rare ting som med fordel kunne vært påpekt.

    På den annen side lurer jeg også på om dette hadde blitt så godt mottatt om det gikk andre vegen – at foreldre samlet sammen underlige utspill, utsagn og sitater fra skole og lærere og publiserte det på en blogg? Det ville forbause meg mye om dette ble godt tatt i mot… Selv har jeg vært vitne til at skolen er skeptisk til at FAU har en egen informasjonsside / gruppe på Facebook – så jeg tror vel egentlig svaret er gitt… Håper jeg tar feil og at det er takhøyde andre vegen også, da 😉

    Og når pedagoger som Thomas Nordahl sier at noe av de viktigste foreldrene kan bidra med i hjem-skole samarbeidet er å snakke positivt om skolen, så skulle det ikke forundre meg om det også er lurt at skolen bør forsøke å snakke pent om foreldrene… Blir det vanskelig, som det ser ut til å være noen ganger, så bør man muligens la det forbigå i stillhet og ikke publisere det på Internett?

    Likt av 2 personer

  10. Kjempeflott innlegg!
    Og det er svært viktig at foreldre og elever gjøres oppmerksom på vanviddet som foregår.
    Samtidig som jeg ler meg gjennom ironi og satire, føler jeg medynk med lærere som i tillegg til å hanskes med bortskjemte barn, også skal hanskes med bortskjemte foreldre.

    Likt av 2 personer

  11. Jeg syns innleggene dine er fornøyelige! Samtidig er det nesten skremmende å lese hva enkelte foreldre får seg til å si og gjøre på vegne av barna sine. Snakk om bjørnetjenester..

    Jeg er førerprøvesensor i Asker og Bærum, og kjenner meg dessverre godt igjen i hva du beskriver. Du vil ikke tro alle klager, kommentarer og tilbakemeldinger foreldre kommer med etter at ungen deres ikke har bestått førerprøven (eller jo, nettopp du vil kanskje tro det). «N.N. burde bestått fordi hun hjemme kjører kjempebra.» Mulig mor og far syns det, men om N.N. nesten dreper sensor og seg selv ved vikepliktsbrudd inn på motorvei, eller hindrer alt og alle ved å kjøre unødvendig langt under fartsgrensa, ja, så er ikke N.N. en ansvarlig bilfører. Og det må mor og far ta inn over seg. Det at «ungen» har fylt 18 år og er myndig, og at de dermed ikke er part i saken, ser også ut til å forundre dem.

    Dette var kanskje litt på sidelinja, men ville bare si at jeg føler med deg 😉

    Likt av 5 personer

  12. Jeg har hatt en jente og gutt på Ringstabekk. Barna er forskjellige. Felles målsetting må være å skape selvstendighet og utvikle godt skjønn som fremtidige gode borgere. Del av dette er å utvikle evnen til å takle motgang og å utvikle alminnelig folkeskikk uten automatiske klager og alt for velmenede hjelp. Jeg har også notert meg at curlingmentalitet er hovedregelen mer enn unntaket blant folk som oppleves som ressurssterke på Ringstabekk. Vil tro det er frustrerende for barna som har bevisst tilbakeholdne foreldre å se at uheldig påvirkning faktisk også fører frem. Men heldigvis vil våre håpefulle kunne finne umiddelbar og langsiktig læring i det også. Vi trenger å bli opplyst om konkrete eksempler fra hverdagen til debatt og bedre imøtegåelse fra oss alle!

    Liker

    1. Takk for kommentaren. Jeg håper ikke du oppfatter at jeg henger ut foreldrene i skolekretsen med bloggteksten min. Det har ikke vært meningen. Jeg opplever at de fleste foreldrene på vår skole er fornuftige i sin kommunikasjon med skolen, men jeg merker også at vi befinner oss i et område der mange er vant til å engasjere på ulike måter slik at de får det slik de vil. Jeg håper dine barn har hatt utbytte av å gå på Ringstabekk.

      Liker

  13. Påfallende mange kommentarer her om «ufarlige» områder. Hvorfor holder man seg unna posten om helsesøster? Forsvar av egne barns handlinger – med bare elevens utsagn som referansepunkt er et kjempeproblem for oss i skolen. Man må bare innrømme at i dagens samfunn er foreldre de som ser MINST til barna sine.

    Likt av 2 personer

    1. Min erfaring er at problemet du peker på er vel så stor for lærere som for helsesøster – men det mener trolig du også: at foreldre stoler nokså blindt på det barna har fortalt hjemme og dermed mener at læreren ikke snakker sant. (Heldigvis opplever jeg stadig foreldre som ikke går i denne «fella»).
      Det er jo forøvrig sørgelig hvis de som ser minst til barna, er foreldrene, men du har kanskje rett.

      Likt av 2 personer

  14. Jeg er lærer på en ungdomsskole og kjenner meg igjen i dette innlegget.

    18. mai fikk jeg melding fra en foresatt: «Datteren min spiste for mye kake og is på 17.mai og føler seg litt dårlig ennå. Hun blir hjemme fra skolen i dag og orker helt sikker ikke å ha gym i morgen..»

    Fra en annen foresatt: «Sønnen min er støl etter gårsdagens fotballkamp, han kommer ikke på skolen i dag.»

    Kjenner jeg blir svært oppgitt. Hva er «innenfor» å svare på slike meldinger?

    Likt av 3 personer

    1. Her burde læreren/skolen helt klart informere foreldrene tydelig om hvilke grunner som regnes som gyldig fravær, og at annen type fravær bør unngås.

      Likt av 2 personer

  15. Hei!
    Ble ikke spesielle imponert over bloggposten din.
    Skjønner ikke hva du vil oppnå med «utdriting» av foreldres henvendelser! Spesielt når det ikke er dine egne, men rykter/historier osv. Jeg kan sikkert finne frem idiotiske meldinger/henvendelser fra skolene til mine barn også. Kan også legge frem skriftlige meldinger fulle av rettskrivningsfeil, for å få frem et billig poeng med at mange lærere ikke burde være lærere osv.

    Tror man kommer lengre med god dialog uten å «erklære» hverandre for idioter!
    Ja, mange av oss er kanskje overbeskyttende. Kanskje det er på sin plass å spørre hvorfor?

    Hilsen Edvard

    Likt av 1 person

    1. Hei Edvard
      Kanskje høster jeg billige poeng. Som jeg sa til NRK: jeg prøver ut grensene for hva jeg kan ytre i det offentlige rom. Kanskje burde jeg ikke publisert denne teksten. Jeg mener imidlertid at alt for få av de som jobber i skolen, uttaler seg i skolespørsmål i det offentlige rom, og det er som sagt det jeg prøver ut.
      Poenget mitt med innlegget er å stille spørsmål ved om vi «pakker inn» barna vår for mye: er for mange foreldre «curlingforeldre» eller «helikopterforeldre»?
      Hvis du vil lese noe av det jeg har ytret om dette emnet i en annen og mer seriøs form, kan du lese blogginnlegget mitt Skolen er ingen butikk

      Likt av 2 personer

      1. Takk for svar!
        Skjønner hvorfor artikkelen ble forkortet i avisa! 😉 Poengene dine drukner i overflødig tekst!
        Er enig i at vi tidvis «pakker inn barna våre»! Men, savner » årsak – virkning» betraktningene fra en som er rektor.

        Godt foreldre- og skolesamarbeid er for deg viktig! Men, hvor er den selvkritiske holdningen til at dere også gjør feil?
        (Uttrykket «å sitte på sin høye hest…» osv.)

        Min erfaring er at jeg som forelder i alt for stor grad har drevet grunnleggende opplæring hjemme fordi undervisningen har vært mangelfull. Jeg tror mange skoler «surfer» resultatmessig på at det er ressurssterke foreldre som følger opp barnas skolegang. (Jeg støtter lærerenes kamp for mulighet til å se alle barna)

        Kommentarene på denne bloggposten tyder også på at noe oppleves som å latterliggjøre reelle helsebekymtinger.

        God helg!

        Hilsen Edvard

        Liker

      2. Noen av dem ble litt «ødelagt» av at de var tatt ut av sammenhengen. For eksempel den med jenta som var borte pga «psykiske påkjenninger» — vanskelig å bedømme når vi ikke vet hva disse påkjenningene var. Men selv der er jeg enig i at å si bastant, på forhånd, at noen blir to uker borte fra skolen er litt snodig.

        Skjønte dog poenget ditt veldig godt, og vet at erfaringer ofte har godt av å settes på spissen 😉 . Fin tekst!

        Liker

    2. Rektoren setter fokus på et økende problem i skolen, nemlig overbeskyttende foreldre. Vi kan ikke ønske oss et samfunn der barna skal skjermes fra virkeligheten og ikke ha noen utfordringer….hvordan skal de da noen gang bli selvstendige??

      Likt av 1 person

      1. Hei!
        Jeg har aldri ment det du ilegger meg!
        Kritikk bør tåles, også om en rektor som blander «snørr og bart»! 😉

        Det er også en utfordring at lærere som absolutt ikke burde jobbe med barn får lov til fortsette år etter år. Etter min mening på grunn av lite handlekraftige skoleledere og beskyttende kollegaer!

        Ja, barn og foreldre skal det absolutt stilles krav til! Men, krav til skolen avfeies som «mas» fra overambisiøse foreldre? Når det påstås at disse meldingene er fra et lite mindretall burde de kanskje også gis mindre oppmerksomhet?

        Liker

    3. Da trekker du inn en annen diskusjon. Hvis du for eksempel faktisk mener det er et problem at et økende antall, eller for mange lærere for eksempel «polstrer» elevene sine, må du gjerne legge ut eksempler for å ta opp dette.

      Anekdoter, altså enkelteksempler, er ikke bevis på noe som helst, det stemmer, men i dette tilfellet føler jeg vi har godt av å få sånne eksempler for å få oss til å tenke oss om. Vi vet jo allerede fra media og andre kilder at mange foreldre er overbeskyttende, så føler ikke rektoren her trenger å underbygge dette.

      Føler for øvrig at det er veldig uheldig at det er gått inflasjon i ord som «mobbing», «utdriting», og så videre. Det gjør det vanskeligere å kritisere andre, selv når kritikken er dønn saklig, og det er ødeleggende for diskujoner.

      Liker

  16. Bjørn, artig blogg! Her er det bare å si «hold fast, hold ut»!
    P.S. Far til 2 av dine tidligere elever.

    Liker

  17. Herregud. Jeg stiller meg selv to spørsmål:

    1. Hva slags foreldre er dette?
    2. Hva slags barn er det foreldrene har «oppdratt»?

    Barn tåler da **** meg mer enn porselensdukker. Hvordan har dere foreldre tenkt at barna deres skal bli som voksne? Det her er jo skremmende «utvikling»..

    Liker

    1. Dette dreier seg heldigvis om et lite mindretall av foreldrene, men «helikopterforeldrene» eksisterer fortsatt. Spørsmål er om denne tendensen øker eller ikke.

      Liker

  18. Enig i at harselering er en fin metode å påpeke det absurde med dagens samfunn. Men laktose/glutenallergi er da virkelig et ekte problem og ikke noe som hører hjemme sammen med lavalamper og skrubbsår!!

    Liker

  19. Jeg håper du se verdien i foreldresamarbeid. Jeg håper du har fått med deg undersøkelser som viser hvor betydningsfullt foreldresamarbeidet er for elevens utvikling. Latterliggjøring av foreldre fremmer ikke et godt samarbeid. Gutten på 14 år som ikke kan ta buss alene har nok sin årsak. Er man løsningsorientert ser man lettere at målet er at han skal kunne ta bussen alene, og sammen med foreldrene finne en måte å løse utfordringen på.

    Trist om innlegg og mange av kommentarene gjenspeiler læreres syn på foreldresamarbeid . Jeg tror dessverre at denne type poster kan øke foreldres terskel for å ta kontakt med skolen. Jeg håper ikke det er målet?

    Likt av 1 person

    1. Jeg ser absolutt betydningen av foreldresamarbeid, og jeg tror vi får til et godt samarbeid med de fleste foreldre. Jeg har ikke ønsket å støte foreldre fra meg med mitt innlegg og var i tvil om jeg skulle publisere det. Jeg har flere ganger presisert at de utrerte eksemplene jeg henviser til er unntakene. De fleste foreldrene er fornuftige og kloke. Min erfaring med foreldresamarbeid er at formen på kommunikasjonen ofte er mer avgjørende for en god kommunikasjon enn innholdet i saken. Det gjelder i høyeste grad også lærere og skoleledere. Jeg har også kommunisert med foreldre på en uheldig måte og prøver stadig å bli flinkere i min kommunikasjon med enkeltforeldre. Poenget med innlegget mitt er å stille spørsmål ved om vi er i ferd med å beskytte barna våre for mye.

      Likt av 1 person

      1. Jeg er veldig enig i problematikken du trekker fram. Det er dessverre et økende problem at foreldre overbeskytter barna sine. Når barnehager og barneskoler slutter med skogsturer, fordi foreldrene ikke synes det er trygt nok, når klatrestativer fjernes fra lekeplasser, fordi barna kan slå seg, da risikerer vi å ende opp med en generasjon som er redd for naturen, og som ikke har lært å tåle den minste motgang.

        Liker

  20. Synes godt vi kan harselere litt begge veier. Jeg søkte rektor om fri 2 dager for min datter for å delta i familiebegivenhet nord i landet. (Vi har ingen familie i nærheten). Vi fikk ikke innvilget søknaden fordi det ikke var «særlig sorgpreget karakter» (med andre ord død eller begravelse). Skolen krevet søknader om fri innlevert 1 måned før – noe som kanskje er litt unødvendig hvis man ikke kan feire bestemor eller bestefar mens de ennå lever!

    Liker

    1. Ja, vi må absolutt kunne harselere begge veier. Kommunen jeg arbeider i har et meget strengt regelverk for elevpermisjoner, og jeg synes ikke alltid det er lett å skulle følge det.

      Likt av 1 person

    1. Jeg tror jeg tar elever som sliter på alvor. Denne ene bloggteksten forteller bare en ørliten del av min rektorgjerning. D.v.s. den sier vel egentlig ikke noe som helst av hva jeg gjør som rektor. Men jeg merker meg din kommentar og skal være oppmerksom på elever som sliter.

      Likt av 1 person

  21. Jeg synes du gir veldig gode svar på kommentarene du får her! Anerkjennende og seriøse svar som inviterer til videre refleksjon, uten at du utydeliggjør ditt innledende, viktige budskap. Synes du behersker sosiale medier fint, jeg 🙂

    Likt av 1 person

    1. Seriøs refleksjon er ikke en passende her. Så er heller et passende brev til foreldre om at de bør skjerpe både seg selv og disse skjøre podere sine slik at lærere og rektor slipper å bruke av sin tid til til dette idiotisk.

      Liker

  22. Mange gode eksempler her, og dessverre kjenner jeg igjen noen fra min egen skolehverdag.

    Da jeg jobba på ungdomsskolen var det mange (særlig gutter) som trodde at de automatisk fikk 6 i kroppsøving fordi de var gode i fotball. Fikk en del klager fra foreldre som mente at jeg var for streng, selv om guttene aldri sentret ballen til jentene, og sluntra unna så fort de fikk en mulighet til det. Mange jenter hadde alltid mensen den uka de bodde hos far, og hadde med melding om at de måtte slippe gym. Meldinga var gjerne skrevet på en liten lapp. Til slutt ble jeg så lei av det at jeg skrev i meldingsboka at jeg anbefalte dem en tur til gynekologen fordi det ikke er normalt å ha mensen hver 14.dag. Da ble det slutt på de meldingene, gitt.

    Nå på videregående opplever vi at foreldre ringer skolen og krever at barnet deres skal slippe praksis i helsevesenet – dette er ungdom på 17-18 år som har valgt å gå på linja Helsefagarbeider.

    En tidligere kollega pleier å si at ungdommen legger seg ned så fort de får en buse i nesa, og det er kanskje sant?

    Likt av 2 personer

  23. Takk for viktig innlegg på bloggen din. Vi har mange hensyn å ta i skolen, og hovedfokuset må fortsatt være på læringsarbeidet. Skolen er en mangfoldig, sosial læringsarena der hensynet til den enkelte må veies opp mot hensynet til fellesskapet. Det er fint å ha forventninger til skolen, men de må avklares og avstemmes. Lykke til med viktig og riktig arbeid.

    Liker

  24. Veldig interessante perspektiv og tanker om skole, oppdragelse og samfunnsutviklingen. Barn trenger grenser og motstand for å vokse, og ikke ettergivenhet og frykt. Jeg viser ellers til en verselinje av Edith Sødergran, her oversatt til norsk: «Det gjør ondt når knopper brister»

    Liker

  25. Det meste her er absurd, og jeg lo helt til jeg kom til den henvendelsen som var adressert til sosiallærer om jenta som måtte være hjemme pga psykiske påkjenninger. Er det virkelig så rart? Nå vet jeg jo ikke bakgrunnen for akkurat denne henvendelsen, men det hender jo at ungdom opplever dødsfall, sjokk eller traumer av ulike slag som kan være belastende psykisk. Det er ikke noe lattelig og overbeskyttende i å holde barnet hjemme på grunn av det.

    Likt av 2 personer

    1. Det har du helt rett i. Jeg tror imidlertid at terskelen for å holde elever hjemme fra skolen er langt lavere i dag enn den var tidligere.

      Liker

  26. Bærumsfolk er til å kaste opp av.De krever og forlanger, men gir aldri noe tilbake.Selv om hendvendelsene ikke er eksakt i ordlyd som du skriver her, Bjørn, så tror jeg ikke det er langt unna.Det er vel ikke en kommune noe annet sted i landet hvor det er så mange bortskjemte, krevene, dumme, alt for rike og ekle mennesker som i Bærum.Når disse formerer seg, får en dessverre unger som blir som foreldrene.Jeg fatter ikke at du orker å være rektor på en Ungdomskole i Bærum.

    Det kommer til å bli en generasjon med totalt ubrukelige, bortskjemte mennesker om man lar dette passere.Det værste er ikke ungene, for dette er foreldrenes skyld som ikke er beredt på å forbedre dem på livet som kommer ETTER at de er ferdige på skolen.Disse ungene kommer til å få sjokk den dagen mamma og pappa ikke kan «beskytte» dem lenger.
    Det er dessverre foreldrene for bortskjemte og dumme til å forstå selv.
    Dette er en viktig blogg, som tar opp et tema som forties av de fleste!

    Likt av 1 person

    1. Jeg tror ikke Bærum er så spesiell som du antar. Foreldre med høye forventninger finnes i mange norske byer. Men hvis tendenser vi ser i Oslo og Bærum sprer seg til resten av landet, noe jeg tror det ofte gjør, så kan det være fint om man er oppmerksom å det.

      Jeg må imidlertid presisere at de alle fleste foreldrene på skolen jeg leder, ikke er som de jeg omtaler i teksten. De fleste er fornuftige og moderate mennesker.

      Likt av 2 personer

  27. Du har et KJEMPEBRA INNLEGG – HELT PÅ SIN PLASS! MANGE EKSTREMT SELVOPPTATTE DER UTE…………………. Har selv jobbet som lærer i nesten 40 år…………..
    Kravene til hvilke behov skole/samfunn skal dekke/etterkomme er ikke » sanne»…….! De siste årene samlet jeg meldinger fra foreldre i «mapper» – til » dokumentasjon» på alt det «rare» man måtte forholde seg til som kom fra foresatte……..😄😠😉😬
    Fikk sjelden støtte fra rektor når jeg «plasserte problemet» der det OFTE hørte hjemme –
    nemlig hos foreldre. Enten «tygde de omtrent maten» for barna eller så «ga de f…….!» Har etter hvert sett hvor mange som ender på NAV! Mange kan jo ikke ta jobber de ikke «liker»/»ikke har drømt om!» ALT skal jo være så fint, hyggelig og interessant! ????
    Ikke dumt «å stikke fingeren» i jorda…………..

    Liker

  28. Jeg er enig med det i det øvrige men hva gjelder

    ««Til avdelingsleder
    Vi synes dere bør tilby glutenfri og laktoseredusert mat i kantina hver dag. Gjerne også sitrusredusert juice og nøttefrie gulrøtter.»»

    da bommer du litt på målet. Om dette gjelder en allergiker i skolen da er skolen pålagt å tilrettelegge for elever med allergier på likt med personer som har bevegelseslhemming, døve og blinde. Det gjelder faktisk personer med allergi mot parfyme også.

    “LHL mener at det må presiseres at kravet til universell utforming i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 også omfatter tiltak for å forebygge eksponering av ulike irritanter, herunder parfymerte produkter.

    LHL mener også at det bør settes av midler til forebyggende opplysningsvirksomhet slik at flere vil ta hensyn til at parfymerte produkter kan påføre andre helseskader.

    LHL oppfordrer til at:
    ◾offentlige virksomheter innfører parfymefritt arbeidsmiljø av hensyn til brukere og de ansatte.
    ◾privat næringsliv og arbeidsgivere gjør det samme.
    ◾privatpersoner tar hensyn ved å unngå parfymerte produkter i situasjoner der man kommer tett på andre mennesker.

    FN har vedtatt tilgjengelighet og rettigheter for personer med funksjonsnedsettelse, blant annet:

    “e) Recognizing that disability is an evolving concept and that disability results from the interaction between persons with impairments and attitudinal and environmental barriers that hinders their full and effective participation in society on an equal basis with others,
    h) Recognizing also that discrimination against any person on the basis of disability is a violation of the inherent dignity and worth of the human person,
    j) Recognizing the need to promote and protect the human rights of all persons with disabilities, including those who require more intensive support,
    l) Recognizing the importance of international cooperation for improving the living conditions of persons with disabilities in every country,
    n) Recognizing the importance for persons with disabilities of their individual autonomy and independence, including the freedom to make their own choices,” UN.org

    Hva er en funksjonsnedsettelse?
    Lungesjukdommer som astma m.fl, allergi, og andre sensitiviteter er en funksjonsnedsettelse, et handikap. Hvordan det? Definisjonen på et handikap er:

    Ifølge norske offentlige utredninger,
    NOU 2005: 8 om likeverd og tilgjengelighet. Rettslig vern mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne. Definert funksjonsnedsettelse som:
    “Funksjonshemming oppstår når det er et gap mellom individets evner og design eller funksjon i omgivelser / miljø / bygg.”

    Merk deg at det ikke står angitt spesifikt hva som er handikap, det står for eksempel ikke bevegelseshemmet, blind, døv osv, det står kun angitt hvordan noe er en funksjonsnedsettelse, et handikap.

    Jeg har mottatt relevant informasjon om Tilgjengelighetsloven fra Regjeringen ved FRP som var en av de partiene som svarte på min henvendelse om retten til frisk luft.

    sitat “«Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven» fast følgende; § 9. Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming) «Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten» Gjennom diskriminerings- og tilgjengelighetsloven får mennesker med nedsatt funksjonsevne et diskrimineringsvern. Alle virksomheter rettet mot allmennheten blir pliktige til å arbeide for universell utforming og individuell tilrettelegging. Krav om universell utforming trekkes inn i stadig flere forskrifter og lovverk. Finnes også omtalt i «Plan – og bygningsloven. Brudd på plikten til å sikre universell utforming etter tredje ledd regnes som diskriminering.»” Regjeringen ved FRP. Sitat slutt

    ”Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.”
    Krav om universell utforming trekkes inn i stadig flere forskrifter og lovverk. Gjennom diskriminerings- og tilgjengelighetsloven får mennesker med nedsatt funksjonsevne et diskrimineringsvern. Alle virksomheter rettet mot allmennheten blir pliktige til å arbeide for universell utforming og individuell tilrettelegging. ” Husbanken.no

    Så det med allergier en underlagt tilgjengelighetsloven og lov om universell utforming, det bør du ta til etterretning.

    Du kan lese mitt innlegg her:
    https://anneliemolin.wordpress.com/2016/09/02/luftforurensning-for-1-av-4-pollution-scent-for-1-out-of-4-doftmaskin-duftmaskin-astma-allergi-astmaallergi-fragrancemarketing-scentmarketing-airfreshener-luftoppfrisker-parfyme-par/

    Liker

  29. Hvor merkelig det enn høres, så var dette litt beroligende å lese. Det er altså ikke bare vår skole som opplever denne typen henvendelser (ja, jeg skjønner at det her er lagt til en litt ekstra humoristisk snert). Jeg pleier ofte å svare at vår oppgave som skole ikke er å lede elevene utenom alt som er vanskelig, men å hjelpe dem gjennom det…
    Hilsen Sunniva, daglig leder ved Nyskolen

    Likt av 2 personer

  30. Jeg forventer at folk forstår at dette er et forsøk på satire. Skrevet av en hvit mann som pusher 50.

    Liker

    1. Det er det absolutt, men jeg har eksempler fra virkeligheten som er fullt på høyde med det jeg skriver, både fra egen og andres hverdag. Og det vil jo være alvorlig for et demokrati dersom man ikke kan uttale seg fordi man er mann, hvit og over 50 år.

      Likt av 2 personer

      1. Hva man opplever som hersketeknikker varierer trolig fra person til person. For meg er det vanskelig å forstå at det jeg skriver i min kommentar til deg er hersketeknikk. Å henvise til etterprøvbare og påviselige forhold kan etter min oppfatning ikke oppfattes som hersketeknikk. Jeg mener at i et demokrati må alle ha en rett til å ytre seg, og jeg mener at argumentasjon må baseres på innholdet i andres argumenter samt informasjon, opplysning og informasjon, ikke på hvem som ytrer seg.

        Likt av 1 person

      2. Min kommentar var ikke myntet på deg bbolstad, men Hilde. Jeg trodde jeg klikket «Svar» på hennes kommentar. Beklager misforståelsen!

        Liker

  31. Mykje artig her, men eg er ikkje einig i at alt er urimelig. Tenker det er naturlig å klage på at guttungen ikkje har kommet i klasse med nokon av vennene frå barneskulen. Det skal opplevast som trygt å begynne på ungdomsskulen, og å begynne i ei ny klasse utan nokon å støtte seg til er ikkje like enkelt for alle.

    Liker

    1. Skal alt være så sykt enkelt hele tiden da? Skal sønnen din ha med seg venner på sin første arbeidplass også? Man skal lære seg sosial tilnærming på skolen, ikke oppfostre innadvente mennesker som ikke kan si hei!

      Liker

    2. Til Helene. Hvis det er skolens ansvar at ungene skal ha det trygt og trivelig på skolen, er vi ute på ville veier. Ungene må da vel selv greie å få venner og trives. De får neppe sosial kompetanse av at foreldre og lærere fikser venner for dem.

      Liker

    3. Så da mener du man skal sy puter under armene til disse stakkars, unike snøkrystallene da? nei det skal man ikke. De skal formes av den verden de lever i, ikke den verdenen man oppkonstruerer rundt de. De må lære å takle motgang og utfordringer. Det er bare sunt.

      Likt av 1 person

  32. Bra innlegg! Lurer på om disse foreldrene virkelig ønsker seg sånne selvopptatte persilleblad som den type oppdragelse legger opp til. Dere får ihvertfall mye godt stoff til lærernes julebord 🙂

    Likt av 2 personer

    1. Ja, jeg kan love deg at mange foreldre virkelig ønsker seg slike persilleblad.
      jeg har flere ganger opplevd foreldre til barn helt opp til 10. klasse mener barna deres må beskyttes mot alt som overstiger hendelser i Kardemommeby, og som er nødt å ringe dem hver eneste dag når de er på klassetur for å forsikre seg at de ikke utsettes for støtende opplevelser.

      Liker

  33. Jeg vil tro at «nøttefrie gulrøtter» er en skrivefeil ? Men ellers er det vel berettiget og etterlyse et tilbud for de med allergi og intoleranse? Har selv en datter med Chrons, og tåler hverken gulten eller laktose. Hun har medbragt mat hver dag. Men å svare at de som ønsker dette i kantina med » de kan kjøpe det i butikken?» er vel noe som egentlig gjelder alle – med eller ute allergi. Kantina trenger vi ikke- alle kan gå seg en tur i butikken eller ha med medbragt. Ellers var det mange mange andre henvendelser jeg ble satt ut av, men ikke denne;-)

    Liker

  34. Sjokkert! (Men lurer på hvordan det egentlige innlegget om glutenfri og laktosefri mat handlet om. Ved en videregående skole vil jeg forvente at det finnes et glutenfritt og laktosefritt alternativ hver dag. Jus uten sitrus og guttorm uten nøtter skal nok ikke være vanskeligere enn å drikke eplejuice og spise vanlige gulrøtter og de kan man handle fint på butikken og ta med selv.)

    Likt av 1 person

    1. Jeg kjenner heller ikke til at man må presisere at gulrøtter skal være nøttefrie. Men som Finn Skårderud påpekte i en kronikk i sommer: moderne barn har mange ulike og intrikate dietter.

      Likt av 1 person

      1. Kjenner barn som har sitrus allergi, så kraftig at de ikke kan være i et rom der det blir skrellet appelsin el. På skolen dette barnet gikk, fjernet de dette fra kantine og ga beskjed til alle at de ikke skulle ta med. Så dette barnet fikk en normal skole.
        Hadde du tatt hensyn til dette?
        Føler at det punktet der er litt på kanten i å ha med her, ja barn kan ha med egen mat, hvis det er en diett, en allergi må det faktisk tas hensyn til.

        Liker

    2. Mat er viktig på mange i områder, sosialt i tillegg til å dekke fysisk behov. Til info så er det barn og voksne som blir alvorlig syke av mat. Det er lett å føle seg annerledes og utenfor i det sosiale miljøet, når den maten som selges og serveres ikke kan spises (forøvrig første gang jeg har hørt om gulrøtter m nøtter 😂) Ellers er det vel ikke noe av det som er beskrevet som overrasker meg, bortsett fra lavalampa … Men den antar jeg var en del av overdrivelsen 😂

      Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..