Kan ledere bli for ivrige?

Skoler skal stadig bli bedre! Dette er et «mantra» som jeg tror alle vil være enige i, og dette imperativet gjelder for alle virksomheter. Men kan det bli for mye ønske om stadig forbedring?

Jeg tror at skoleledere på alle nivåer vil gi sin tilslutning til dette imperativet: Vi jobber alle for å gjøre vår egen skole, kommune eller fylkeskommune bedre. Det er uenighet om hva som er utgangspunktet: Noen mener at norsk skole er middelmådig og dårlig mens andre mener at vi har en meget solid og god skole i dette landet. Men uansett utgangspunkt tror jeg alle vil mene at vi alltid kan bli bedre – selv om det åpenbart er uenighet om hva som er forbedringer i skolen. Og skoleledelse (som annen ledelse) dreier seg om å sikre både god drift og god utvikling.

Virkeligheten ser ulik ut avhengig av hvor du betrakter den fra. Jeg vil anta at landets kunnskapsminister har et noe annet syn på skolen enn lærer Samuelsen på Sunndalsøra. De ser i alle fall skolen fra ulike vinkler. Disse ulike betraktningsvinklene skyldes bl.a. at man har ulik plass i hierarkiet, og noe av det gode med min jobb er at jeg er plassert nokså midt i hierarkiet og at jeg dermed kan oppleve ulike roller. På skolen jeg leder, er jeg øverste leder. Da er det jeg som står ansvarlig og som må ta kritikk og annet som følger med ansvaret mitt. Samtidig er jeg en av medarbeiderne til vår skolesjef, som igjen er underlagt politikerne.

Det var på et lokalt nettverksmøte for rektorer at spørsmålet jeg stiller i overskriften, ble tydelig for meg: kan skoleledere, på alle nivåer, bli alt for ivrige og iverksette for mange utviklingstiltak samtidig? I vår kommune opplever vi rektorer at skolesjefens nivå setter fokus på mange saker i skolen. Vi skal alle arbeide med kommunens 3 langsiktige strategiske utviklingsområder, men samtidig dukker det stadig opp viktige forhold som vi skal forbedre: elevers skolemiljø knyttet til §9a, forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning, Ludvigsenutvalgets rapport, fagovergripende samarbeid i kommunen, psykisk helse, kommunereformen osv. Lista kan gjøres lengre. Noe av dette har politikere, rådmann eller skolesjef selv utviklet mens noe kommer fra myndighetene over kommunen igjen: Ungdomstrinn i Utvikling,  fokus på særskilt evnerike elever m.m.

Men da vi snakket om dette i rektorkollegiet, kjente jeg at dette også var en beskrivelse av meg og min lederutøvelse. Hvis vi rektorer kan synes at det blir vel mange fokusområder og for mange pålegg fra våre overordnede, så opplever trolig mine lærere det samme. Noen ganger er de modige nok til å si det til meg: «Nå blir det mye på en gang, Bjørn,» er det noen som sier, eller: «Vi må jobbe med en ting om gangen.»

De har selvsagt rett, men samtidig tror jeg ikke de har det. Jeg tror ikke vi bare kan jobbe med et utviklingsområde om gangen. I skolen «henger alt sammen med alt annet» som en tidligere norsk statsminister har uttalt. Kunsten blir å vite hvor man skal sette inn støtet. Det er som Peter Senge snakker om i bildet av steinrøysa: For å flytte en steinrøys som ligger i en bakke, kan du enten flytte en og en stein eller du kan finne de steinene som vil få andre steiner til å rase ut av seg selv.

Så oppfordringen til både meg selv og mine overordnede på alle nivåer blir: Ikke alt på en gang, men vær veldig bevisst hvilke utviklingsområder som gjør at andre områder følger med.

Og hvis du ikke har lest Peter Senges bok «Den 5. disiplin», synes jeg du bør gjøre det med en gang, i alle fall hvis du sitter i en lederposisjon.

God helg og god påske!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..